APLIKASI KAEDAH FIQH DALAM SAINS, TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN: SETIAP PERKARA DINILAI BERDASARKAN NIAT

 


PENGHARGAAN
Dengan nama Allah SWT yg maha pemurah lagi maha penyayang. Segala puji pujian dan syukur kehadrat ilahi kerana memudahkan urusan kami untuk menyiapkan tugasan ini dengan jayanya walaupun perlu menghadapi beberapa cabaran.

Setinggi penghargaan dan ribuan terimakasih ikhlas diucapkan khusus buat pensyarah kami Ustazah Aishah di atas bimbingan,tunjuk ajar, buah fikiran serta nasihat yang telah banyak diberikan kepada kami. Segala ilmu yang telah diberikan telah memberi impak yang baik kepada kami sekali gus dapat kami memperbaiki kesilapan yang kami lakukan.

Selain itu,kami juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada kedua ibu bapa kami yang memberikan sokongan dan memberikan serba sedikit buah fikiran untuk kami menyiapkan tugasan ini.

Ucapan penghargaan ini juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang banyak memberi peringatan terhadap setiap apa yang saya telah alpa. Mereka membantu saya dengan menjawab setiap pertanyaan yang saya uterakan kepada mereka.

            Akhir madah, saya mengucapkan terima kasih kepada mereka yang terlibat secara lansung atau sebaliknya dalam pembikinan tugasan ini.

NAMA AHLI KUMPULAN:





Pengenalan (KAEDAH FIQH)

Keadah fiqah merupakan satu prinsip umu yang dijadikan sebagai satu panduan umum dalam pembinaan hukum-hukum Islam apabila masalah-masalah baharu yang memerlukan keputusan hukum yang cepat. Prinsip umum ini membolehkan sesuatau masalah baharu yang timbul diselesaikan dengan mudah mengenai hukumnya yang sebenar melaui rujukan kepada sumber-sumber hukum lain.Pengunaan kaedah fiqah tidak akan menafikan nas-nas al-Quran dan hadis tetapi kedua-dua sumber utama tersebut amat penting untuk memahami syariat dan muamalah manusia. Kaedah fiqah ini dapat memberikan hukum secara cepat apabila sesuatu permasalahan timbul.

SETIAP PERKARA DINILAI BERDASARKAN NIAT

Kaedah ini bermaksud bahawa setiap perkara itu merujuk tujuan sesuatu perkara yang dilaksanakan atau setiap hukum bagi amalan seseorang sama ada pertuturan atau perbuatan bergantung pada niat atau tujuannya. Setiap amalan yang dilakukan oleh mukalaf adalah bergantung pada niatnya. Kaedah ini membuktikan bahawa niat amat penting dalam penentuan baik atau buruk,dosa atau pahala dan mencapai reda Allah SWT atau tidak.

Asal rujukan utama kaedah ini ialah hadis Rasulullah SAW daripada Saidina Umar al-Khattab r.a yang diriwayatkan oleh Muslim bermaksud;

”Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya  karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena menginginkan kehidupan yang layak di dunia atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.”

(Hadis Riwayat Muslim)

 Niat didefinisikan sebagai maksud atau tujuan bagi sesuatu perbuatan. Niat diperlukan bagi membezakan antara ibadat dengan adat, pahala atau dosa, dan bermanfaat atau bermafsadah kepada seseorang atau kumpulan. Sesuatu amalan yang tidak disertai dengan niat sebenarnya tidak diterima dan tidak dinilai oleh Allah SWT dan perundangan.

PERBEZAAN IBADAH DENGAN ADAT

Ibadah sebenarnya ialah sejenis tunduk yang tiada yang layak menerimanya , melainkan Allah SWT , yang mengurniakan kepada makhluk-nya jenis-jenis nikmat yang tinggi seperti nikmat hidup , nikmat faham , nikmat pendengaran , nikmat penglihatan dan sebagainya .

Oleh yang demikian , ibadah merupakan urusan agama yang tidak ditetapkan melainkan daripada jalan wahyu . sebagaimana Hadis nabi yang bermaksud :

"barang siapa membuat cara baru dalam urusan kami,dengan suatu yang tidak ada contohnya maka dia itu tertolak ."


Ini adalah kerana hakikat Agama, beribadah itu dapat dilihat dalam dua perkara iaitu ;

·        Hanya kepada Allah SWT.

·        Untuk menyembah Allah SWT, hanya dapat dilakukan menurut apa yang disyariatkannya. 

Justeru itu ,barang siapa yang mengadakan - adakan suatu cara ibadah yang timbul atau ditimbulkan daripada dirinya sendiri , maka hal tersebut adalah suatu kesesatan yang harus ditolak . ini disebabkan hanya syariat sahaja yang berhak mengadakan cara dan bentuk ibadah yang dapat digunakan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.

DEFINISI DAN KONSEP ADAT

 

Dengan ini , adat dalam bahasa Arab dapatlah didefinisikan sebagai:-

الديدن وهو ما اعتاد الناس عليه او طائفة منهم

“perkara yang menjadi kebiasaan bagi orang ramai atau segolongan”

 

Manakala , para Fukaha pula mentakrifkan adat seperti berikut

الامر المتكرر من غير علاقه عقليه

“perkara yang diulang-ulangkan tanpa perkaitan daripada segi akal.”

 

Makna 'perkara' dalam maksud ayat diatas adalah yang menerangkan perkataan atau perbuatan , manakala ' yang diulang-ulangkan ' bermaksud perkara yang diulang-ulangkan beberapa kali . Oleh yang demikian , perbuatan tersebut dinamakan adat . Sebaliknya perkara yang dilakukan sekali sahaja , tidak dinamakan adat , begitu juga halnya jika perkara tersebut berulang tatapi mempunyai perkaitan dari segi akal. 

Umpamanya , kesan atau peristiwa yang terjadi berulang kali yang disebabkan oleh sesuatu perkara seperti adanya cahaya setiap kali matahari naik . Adat ini merangkumi tiap-tiap perkara yang berulang-ulang yang terbit daripada orang perseorangan atau kumpulan sama ada yang berpuncakan keadaan semula Jadi seperti iklim negeri yang panas adatnya boleh mempercepatkan bahang atau panas seseorang . Sebaliknya jika iklim negeri yang sejuk adatnya boleh melambatkan sedikit seseorang itu menjadi panas.

 

NIAT MEMBEZAKAN ADAT & IBADAH 

Perbezaan antara ibadah dengan adat dapat dilihat melalui niat. Misalnya , seseorang itu boleh mendapat ganjaran pahala daripada perbuatannya. Sebagai contoh, antara duduk di dalam masjid dengan niat iktikaf dengan masuk masjid kerana untuk berehat semata-mata ada bezanya. Maka sesiapa yang berniat iktikaf akan mendapat pahala sedangkan sesiapa yang tidak berniat iktikaf tidak akan mendapat pahala ( duduk dalam masjid sebagai adat kebiasaan ). 

Demikian juga halnya dengan seseorang yang memberi wang kepada seseorang yang lain dengan niat ikhlas untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT seperti zakat , sedekah atau membayar kafarah akan mendapat ganjaran pahala daripada Allah SWT , dan jika dia memberi dengan tujuan dunia maka dia tidak akan mendapat apa-apa ganjaran pahala daripada Allah SWT. 

Selain itu , niat juga dapat dijadikan neraca atau penilaian dalam menentukan sama ada suatu perbuatan itu mendapat pahala ataupun sebaliknya terhadap setiap perbuatan yang merupakan adat kebiasaan seperti orang yang menyimpan Al-Quran di rumah sedangkan dia tidak membacanya . Jika dia berniat untuk kebaikan dan mendapat berkat di samping memperoleh keredhaan Allah SWT , maka dia akan mendapat pahala , tatapi jika dia menyimpan kerana perhiasan semata-mata , maka dia tidak akan beroleh apa-apa ganjaran . Demikian juga halnya dengan seseorang yang makan hingga kenyang , jika dia berniat mengikut nafsu adalah berdosa tatapi berbeza pula halnya jika dengan niat bertakwa kerana untuk berpuasa kemudiannya , maka dia akan beroleh ganjaran pahala .

                  

Ibadah bermaksud pengabdian diri seorang hamba secara berterusan kepada
tuhan. Dari segi bahasa, ia bermaksud tunduk dan patuh kepada Allah SWT.
manakala dari segi istilah pula ialah bermaksud semua perkataan dan perbuatan
yang zahir atau batin yang disukai dan diredhai Allah SWT. Jelasnya, ibadat
perlu dilaksanakan dengan niat yang ikhlas kerana mencari keredhaan Allah
akan diberikan ganjaran pahala.

CIRI CIRI IBADAT

a) Dimulakan dengan niat. Mana-mana perbuatan atau tindakan yang lahir secara kebetulan atau tidak sengaja(tanpa niat) seperti dilakukan dalam keadaan lalai atau tidak sedar, tidaklah dianggap ibadah.


b) Pelaku adalah Muslim. Tindakan atau perlakuan yang dilakukan oleh orang kafir atau orang munafik tidak dikira sebagai ibadah, walaupun pada zahirnya nampak bagus sekalipupun. Namun seseorang mukmin yang kasih dan cintakan Allah akan melakukan suruhan Allah atau meninggalkan pengharaman Allah hanya berpaksi kerana ketaatan kepada Allah semata-mata.

c) Segala perlakuannya hendaklah selaras dengan kehendak syariah. Oleh itu apa-apa tindakan yang bertentangan dengan undang-undang dan hukum yang ditetapkan oleh Allah tidak boleh dianggap sebagai ibadah, walaupun mungkin pada anggapan orangramai itu suatu perbuatan yang bagus dan elok












        

Niat adalah lintasan dalam hati ketika ingin melakukan sesuatu perkara. Antara faedah atau fungsi niat adalah dapat membezakan ibadah daripada ibadah-ibadah yang lain. Contohnya antara puasa yang wajib dengan puasa yang sunat.




AMALAN SELAIN IBADAH KHUSUS

Niat sangat diperlukan bagi tujuan mencapai status ibadat dan bernilai di sisi Allah SWT dengan memenuhi syarat-syarat berikut:

 

1.      Kajian, rekaan, inovasi, idea dan penyelidikan hendaklah atas tujuan yang baik dan menepati syarak. Contohnya menghasilkan telefon pintar yang boleh memudahkan dan membantu pekerjaan manusia.



2.      Setiap perancangan dan pelaksanaan bagi mencapai sesuai matlamat hendaklah disusun dengan baik. Contohnya, sebarang ciptaan dan penghasilan yang melibatkan sains teknologi dan kejuruteraan perlu mematuhi syarak seta mampu menjadikan kerja tersusun.





3.      Seseorang mencipta tenga nuclear untuk kegunaan sumber tenaga elektrik yang boleh dimanfaatkan oleh orang ramai akan mendapat balasan yang baik jika dia ikhlas kerana Allah, manakala sebaliknya seseorang yang mencipta tenaga nuclear untuk memudaratkan orang lain maka, ia akan dapat balasan buruk disisi Allah SWT kelak.



4.      Mendahulukan sesuatu yang terpenting daripada yang penting sebagaimana yang diminta untuk tujuan syariat. Contohnya, menyelamatkan nyawa ramai manusia menjadi keutamaan dan menghasilkan dan berbanding kenderaan untuk tujuan keuntungan.


RUMUSAN

Dalam teknologi sains dan kejuruteraan, penggunaan kaedah fiqh adalah sesuatu yang mesti dipertimbangkan oleh setiap saintis, juruteknik dan jurutera. Semasa pelaksanaannya, aplikasi sains dan teknologi dan kejuruteraan oleh manusia mesti melihat kesan langsung dan kesan sampingan. Dalam sains dan teknologi dan kejuruteraan, pelaksanaan kaedah fiqh juga harus didasarkan pada pemahaman mendalam tentang sistem yang akan digunakan. Ini penting untuk memastikan bahawa semua kajian dan tindakan yang dilakukan sesuai dengan kaedah Islam tidak bertentangan dengan maksud undang-undang, seperti perlindungan iman, nyawa, kecerdasan, keturunan dan harta benda dan kelebihan yang lain. Sukar bagi orang untuk terus bergerak menuju perkara positif, tanpa tujuan dan keikhlasan hanya kerana Allah SWT. Sekiranya diikuti secara mendalam, kewajiban untuk mewujudkan niat akan mengikuti setiap ibadah dalam Islam. Antaranya, selain syarat untuk berpuasa agar disetujui oleh Allah SWT dan bahkan diminta ketika membayar zakat, ia termasuk dalam rukun solat. Setiap kali tahun baru tiba, ia dapat dihubungkan dengan kebijaksanaan amalan memasang komitmen, termasuk mengajak individu untuk selalu berpegang pada niat. Walaupun bukan undang-undang Islam, dengan harapan dapat menyebabkan perubahan pada dirinya, umat Islam diizinkan untuk melakukannya, sehingga menjadi ukuran untuk istiqamah lebih lanjut.Umar al-Khattab RA meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda: “Segala amal (tidak berlaku) melainkan dengan adanya niat dan sesungguhnya setiap seorang hanya akan beroleh balasan berdasarkan niatnya. Dengan asas itu, sesiapa berhijrah dengan tujuan mencapai keredaan Allah dan Rasul-Nya; maka hijrahnya itu menyampaikannya kepada (balasan baik) Allah dan Rasul-Nya; dan sesiapa berhijrah dengan tujuan mendapat faedah dunia atau dengan tujuan hendak berkahwin dengan wanita, maka hijrahnya itu hanya menyampaikannya kepada apa dituju sahaja.” (HR Bukhari dan Muslim)

 








KATA-KATA HIKMAH





















Comments